Гаряча лінія 0800509001
ua
ua

Правила та дисципліна. БЛОГ Надії Кондратюк, експерта Фонду Ріната Ахметова з проекту «Наставництво»

22.11.2017

Скрізь є свої правила, традиції, заборони або обов'язки – вдома, в інституті, на роботі. І ми вчимо дітей і дотримуємося самі правил поведінки в школі, в магазині, в театрі, на вулиці. Правила та закони впорядковують і захищають, дають спільний знаменник загальноприйнятої поведінки та наслідків їхнього недотримання.

Ми дотримуємось правил поведінки на роботі, нам важливо бути частиною колективу, важливо, щоб нам не робили зауважень. У деяких компаніях є навіть свій кодекс поведінки, з яким погоджуються всі працівники. Інколи навіть чітко вказано, який саме одяг носити на роботу. Дотримання всіх цих правил і вимог не потребує від нас великих зусиль, адже ми розуміємо, що вони створені для практичного та безпечного середовища. Це і є так звана трудова дисципліна.

Так і в закладах, де проживають наші вихованці, є свої правила та дисципліна. І ми, як Наставники, повинні не тільки знати та поважати, а ще й виконувати їх.

У житті все будується на правильних відносинах. Для початку пропоную вам познайомитися з директором і іншим персоналом, наприклад, психологом чи соціальним педагогом. Розповісти про мету відвідування вашого вихованця. Розповісти про себе – де працюєте, чим захоплюєтеся і як прийшли до розуміння допомоги дітям через Наставництво. Якщо будуть додаткові питання – обов'язково дайте на них відповідь. Пам'ятайте, що щирість і правда завжди допомагають будувати відносини.

Дуже важливо час від часу комунікувати з тими вихователями, які зможуть відповісти на ваші запитання про вихованця. Наприклад, про його настрої, про те, що він розповідає про зустрічі з вами. Чи є якісь зміни в його поведінці або емоційному стані. Адже ви приходите тільки на годину-дві на тиждень, весь інший час дитина проводить на очах у своїх вихователів. Зазвичай вони досвідчені та практичні, вони добре знають поведінкові особливості дітей, їхні вподобання і те, що їх лякає або викликає негативні спогади.

Дуже раджу вам побудувати довірчі відносини з працівниками установи, щоб ви могли і звернутися до них за порадою, і водночас отримати від них певну оцінку ваших відносин з вихованцем.

Ви повинні усвідомлювати, наскільки важливі практичні та збалансовані відносини між вами та персоналом установи. Адже конфлікти – це породження недомовленостей і недомовок, коли хтось десь комусь не пояснив, не сказав чи просто неправильно зрозумів сказане. Якщо немає збудованих відносин, можна просто втратити можливість відвідувати дитину. Не маючи своєчасного зворотного зв'язку про наслідки ваших зустрічей – можна нашкодити дитині. Швидше за все, ви – не єдиний наставник у цьому дитячому будинку чи інтернаті. Саме поняття «наставник» – не тільки особистісне, а й збірне поняття. Дирекції будуть задаватися питаннями – як впливають наставники на дітей? І оцінювати будуть узагальнено. Тому пам'ятайте, що своєю поведінкою ви будуєте відносини не тільки для себе, а й для тих наставників, які прийдуть після вас.

І так, нам деколи так хочеться дати поради чи внести свої корективи у виховання і життя дітей, розповісти, як краще та які сучасні методи дієвіші. Але ви повинні розуміти, що ніхто не буде радісно зустрічати людину, яка дає багато порад у сфері, де не є фахівцем. Які б книги не читали або які тренінги не відвідували – будьте розсудливі, не давайте порад і не вказуйте нікому. Адже ваш, навіть невеликий, конфлікт може призвести до неприємних наслідків для всіх.

Як приклад приведу реальну історію. В одному із закладів для особливих дітей, одна хороша жінка почала свій наставницький досвід. Вона дуже любила свого вихованця і бажала йому добра. А ще – дуже багато читала та відвідувала семінари, консультувалася з іншими фахівцями. І одного разу почала розповідати про все це вихователям. Давала поради, говорила, що не так... Однозначно це все було з бажання допомогти дитині. І, напевно, в чомусь вона мала рацію. Але всі її слова та дії були доволі емоційні, що зовсім не сподобалося директору зі зрозумілих на те причин. І він дав розпорядження не співпрацювати з наставниками – вони заважають спокійно працювати. Виходить, що особистий конфлікт однієї наставниці породив заборону відвідувати дітей ще для шістнадцяти наставників. Добре, що в тій ситуації були поруч координатори програми. І був чудовий багатомісячний досвід інших наставників – спірну ситуацію вдалося врегулювати.

Загальна відповідальність за Наставництво, і як будуть оцінювати результати – невіддільна частина ваших наставницьких відносин не тільки з вихованцем, а й з дирекцією закладу.