Гаряча лінія 0800509001
ua
ua

Як мотивувати дитину до навчання: поради педагога

30.04.2024

Освіта відіграє надзвичайно важливу роль у розвитку дітей і має безпосередній вплив на їхнє майбутнє. Вона стимулює уяву, креативність та аналітичні здібності, допомагає дітям вчитися взаємодіяти з іншими людьми, розвивати навички спілкування та сприйняття соціальних норм. Освіта також сприяє формуванню особистості дитини, її цінностей, переконань та характеру, а також розвитку навичок, необхідних для успішної реалізації у майбутньому.

На жаль, діти ще не зовсім розуміють важливість освіти у своєму житті, не бачать зв’язку між навчанням і своїм майбутнім, тому і не зацікавленні у навчанні. Сьогодні батьків дуже хвилює питання, як же сформувати у дітей мотивацію навчатися.

Відповідь на це питання надала освітня експертка, вчителька української мови та літератури Катерина Тимошенко під час онлайн-зустрічі з батьками «Як використовувати гаджети для успішного навчання дітей», організованого Фондом Ріната Ахметова.

Як зазначила вчителька, за час повномасштабної війни більшість шкіл зазнали руйнувань і не працюють. 40% дітей взагалі не мають доступу до навчального процесу, бо знаходяться на окупованих територіях чи евакуйовані за кордон, а 25% вчителів не мають якісного інтернету, щоб проводити онлайн-уроки.

«Освіта сьогодні ‒ це привілей. Вона важлива в сучасних реаліях як ніколи», ‒ наголосила Катерина Тимошенко.

Як мотивувати дитину до навчання – це одна з найважливіших проблем педагогіки, на думку експертки. І тут перш за все потрібно розібратися із мотивацією, яка є рушійною силою у процесі навчання. Мотивація є двох типів: зовнішня (вплив батьків та вчителів) та внутрішня. Зовнішня мотивація слабка порівняно з внутрішньою. Внутрішня мотивація – це коли від діяльності отримуєш задоволення та натхнення.

Завдання батьків та вчителів добитися зовнішньої мотивації, заохотити до навчання, зацікавити. Зовнішня мотивація може бути двох типів: від позитивного підкріплення та від негативного. Катерина Тимошенко нагадує про славнозвісний метод «батога та пряника» ‒ або ми караємо й обмежуємо в чомусь дитину, або заохочуємо. Метод заохочення працює краще, бо не так псуються відносини між батьками та дітьми. Але методом батога теж можна користуватися, але обмеження мають бути логічними й подаватися в позитивній атмосфері.

Педагогиня наводить декілька порад, які допоможуть батькам збудити інтерес до навчання у дитини.

Перша порада ‒ це створити зацікавленість, знайти перетин інтересів, з’ясувати, чим цікавиться дитина. Освітня експертка наголошує, що можна зробити навчання цікавим та захопливим для дітей, використовуючи різноманітні методи: ігри, казки, практичні завдання та інтерактивні уроки. Наприклад, гейміфікувати навчальний процес, використовуючи такі навчально-ігрові платформи, як «Kahoot!» чи «Baamboozle».

Також потрібно встановлювати конкретні та досяжні цілі щодо навчання та підтримувати дітей у їх досягненні. Цілі необхідно дрібнити на маленькі частинки та пояснювати зрозумілою та простою мовою, щоб у дитини склалося враження, що вона вчить потрібний для життя матеріал.

«Дуже важливо відзначати досягнення дитини, навіть невеликі. Ця підтримка впливатиме на внутрішню мотивацію дитини», ‒ підкреслює Катерина Тимошенко.

Крім цього, вона радить забезпечити позитивне середовище для навчання. Навіть якщо дитина не вчиться, має труднощі, не потрібно переходити на особистості. Необхідно використовувати ненасильницьку комунікацію. Наприклад, можна так звернутися до дитини: «Я стурбований тим, що останнім часом у тебе погіршилися результати. Скажи, будь ласка, чим тобі допомогти у цій ситуації». У жодному разі не варто говорити дитині, що вона нерозумна чи ледача. Батьки просто приймають той факт, що дитині не вистачило зусиль, тому пропонують варіанти вирішення проблеми (перескласти матеріал, підготувати проєктну роботу, ретельніше готуватися до уроків тощо).

Також експертка наводить інші важливі методи мотивації: використання похвали, винагороди, цікаві завдання, конкурси та інші форми позитивного підкріплення.

«Оскільки діти люблять ігри, можна зробити карту перегонів і за добре виконане домашнє завдання чи інші справи відмічати фігуркою кроки на маршруті, повідомивши дитині, що за досягнення в просуванні по карті вона матиме винагороду (подивиться серіал, мультик чи проведе час у парку розваг)», — рекомендує Катерина Тимошенко.

Утім нагороджувати грошима дітей за гарні оцінки педагогиня не радить, бо ця мотивація короткотривала, вона зникне після накопичення необхідної суми, і тоді, навпаки, може трапитися відкат у навчанні.

З дитиною треба проговорювати умови навчання та дозвілля. Наприклад, якщо ти будеш виконувати домашні завдання, у тебе буде додатковий час на проведення дозвілля, якщо ні ‒ ми будемо змушені тебе обмежити у використанні гаджетів, бо тобі потрібен буде час, щоб закрити свої прогалини у навчанні.

«Необхідно хвалити дітей за їхні зусилля та успіхи, це додасть їм впевненості в собі та бажання вчитися», ‒ наголошує Катерина Тимошенко.

Отже, щоб налаштувати дитину на навчання, необхідно прагнути до внутрішньої мотивації, подавати навчання у ігровій формі та працювати над позитивним підкріпленням. Адже освіта ‒ це фундамент, який ми закладаємо на майбутнє, це навички, на які дитина буде спиратися все життя.

Також читайте поради психолога про кроки подолання проблемної поведінки підлітків.